15. feb. 2014

Klippetips for strikkejakker


Lei av å måtte grave frem symaskinen bare for en liten sikksakksøm eller to når du skal montere ei kofte? Her finner du en bildeserie for hvordan du kan bruke en heklesøm i stedet for symaskinsøm.
Og kanskje ble sikksakksømmen ganske lite fleksibel i forhold til resten av plagget? Trådene stikker ut i alle retninger etter du har klippet og er umulige å brette pent ned når du skal sy kanten fast på innsiden. Når det blir slik at det egentlig ikke ble noe fint til slutt, er det jammen meg surt. Jakka tok jo tuuusen år å strikke..

Jeg har tidligere blogget om da jeg strikket villsaujakka til Pinneguri hvor jeg brukte en fiffig heklemetode i stedet for den kjipe sikksakksømmen. Siden instruksjonene står på engelsk, og jeg syns det var litt knotete forklart har jeg laget min egen versjon for å vise hvordan du skal gå frem for å få til den pene heklede kanten før du klipper.

Her har jeg 7 klippemasker mellom de hvite maskene på kanten av hvert forstykke. Klippemaskene har jeg valgt å strikke med dobbel tråd for å slippe alt rotet med trådløkker på baksiden. Det blir litt tykkere, ja. Men det var ikke for tykt for min smak.

Her har du en video som viser hvordan du hekler de aller første maskene. (Riktignok vist på starten av heklekant nr 2, men pytt sann).




Det skal totalt være to heklede kanter. Jeg begynner med den som skal bli kanten til det høyre forstykket (altså det stykket som ligger på din høyre side når du har jakka på, til venstre i bildet). Jeg starter helt nede, rett over oppleggskanten / fellingskanten. Jeg hekler igjennom den ene halvdelen av maske nr 3 (telt fra venstre) og den ene halvdelen av maske nr 4.

Jeg hekler fra høyre mot venstre. Se videoen over for hvordan du skal starte med første maske i rekka.
 1.Stikk heklekroken gjennom de to maskehalvdelene.

2. Lag ei løkke og trekk den igjennom maskehalvdelene.
3. Nå har du to masker på kroken.


4. Lag ei ny løkke på kroken og trekk den gjennom begge maskene.
5. Nå har du en maske på kroken.
Og vi er tilbake der vi startet. Gjenta punkt 1-5 til du har kommet helt opp på toppen av bolen. 

Avslutt så nært oppleggskanten / fellingskanten som du kommer. Klipp av tråden og trekk den igjennom siste maske.

Nå skal du begynne på kanten for det venstre forstykket (til høyre på bildet). Da jobber du deg nedover bolen. Plukk opp den andre maskehalvdelen til 4. maske (fra venstre) og en maskehalvdel fra 5. maske.
Arbeidet skal ligge denne veien.



Finn fram tråden og legg trådenden mot høyre før du drar tråden igjennom for å få første maske. Fortsett som beskrevet over punkt 1-5.




Når du er ferdig med all heklingen skal det klippes. Begynn nederst. Dra heklekantene fra hverandre. Da ser du trådene som ligger mellom kantene. 
Klipp disse trådene av hele veien opp, mens du passer på å ikke klippe i de heklede maskene.
Når alt er klippet vil du se at du får en helt "rakne"-fri kant der du har heklet, som attpåtil er nyddig og pen. Og du slipper alle de grusomme trådendene som stikker ut overalt som når man bruker sikksakksøm.
Nå kan du brette kanten inn og sy den pent fast på innsiden av jakka.



FLERE TIPS



Har du strikket mønsterstrikk over klippemaskene? Eller strikker med superwashbehandlet garn eller glatt garn? Sy en søm med attersting ved siden av hekleradene før du klipper. Da låser du av trådene på baksiden på mønsterstrikken. En atterstingsøm vil også dobbelsikre deg mot alle bekymringer om at glatt garn vil kunne komme til å gli ut av hekleraden og rakne.

Attersting er over den delen av jakka som er mønsterstrikket. Nederst er den ensfarget og det er ikke behov for atterstingsøm.


Lurer du på hvordan hekleraden ser ut på vrangsiden? Vel, den ser slik ut :)


29 kommentarer:

  1. Dette var lurt! Veldig grundig og god forklaring. Tusen takk;)

    SvarSlett
  2. Supert forklart og gode bilder. Har også prøvd dette en gang før, og har kommet til samme konklusjon om disse 5 ei 7 maskene imellom at det greieste kanskje er å strikke dem dobbelt.

    SvarSlett
  3. Tusen takk skal prøves mår jeg strikker kofte neste gang :)

    SvarSlett
  4. Kjempelurt, og så fint d blei. Må prøve neste gang jeg skal montere noe :-)

    SvarSlett
  5. Emmy Bonsaksenfebruar 15, 2014

    Bruker du denne metoden når du skal klippe opp for ermer også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke prøvd med ermer, men så snart det byr seg skal jeg prøve, og ta bilder av forsøket:)

      Slett
  6. Så smart, tusen takk for lurt tips. Skal jaggu prøve.

    SvarSlett
  7. Ser smart ut dette. Fikk lyst å prøve. Men hvordan strikker du med dobbelt garn bare over midtmaskene? Ser det ikke helt for meg når det strikkes rundt. ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fordi det er mønsterstrikk med to tråder jeg har strikket med dobbel tråd over klippemaskene. Da slipper jeg å ha de løse trådene fra lange maskesprang på vrangsiden. Strikker man ensfarget jakke trenger man selvfølgelig ikke dobbel tråd på klippemaskene. Da er det bare å strikke i vei:)

      Hadde jeg strikket mønster over klippemaskene også (som mange kanskje har gjort), ville ikke hekleraden ha låst alle maskene slik som de gjør i eksempelet over. Men det kan man fikse med å sy for hånd (rett på innsiden av hekleradene til hvert forstykke) en søm som låser av alle trådene på baksiden også. F.eks med attersting mellom to maskerader hele veien opp.

      Slett
    2. Hei. Jeg har fem klippemasker. Jeg har snurret mønstertråd med "bunntråden" etter å ha strikket tre av klippemasker. Vil denne metoden fungere da eller må jeg kansje sy atterstingene også. Strikker med Rauma finull.

      Slett
  8. Så fin bildeserie! Takk for at du gidder!

    SvarSlett
  9. Super metode. Jeg har strikket mariusvognteppe, og selvfølgelig ikke strikket med dobbel tråd over oppklippsmaskene i mønsterdelen. Jeg lurer på å jukse det til med heklekanten i den ensfargede delen, lg ta frem symaskinen i mønsterdelen. Tror du det blir bra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Trur det kan bli bra om du bruker heklemetoden på begge steder. Men der du har mønsterstrikk må du sy en søm med attersting (for hånd) på den siden av hekleraden som er inn mot teppet - for å være sikker. Symaskinsøm er jo så lite elastisk..

      Lykke til:)

      Slett
    2. Ok, takk for svar. Et lite spørsmål til før jeg klipper, stikker du heklenålen så langt ned i strikketøyet at heklesømmen syns på baksiden, eller hekler du bare igjennom de to maskeløkkene på fremdelen av strikketøyet?

      Slett
    3. Jeg hekler bare igjennom maskeløkkene på rettsiden av strikketøyet. Jeg har lagt et nytt bilde til i posten over som viser hvordan en slik heklesøm ser ut på vrangsiden av arbeidet (bildet med sort bakgrunn og hvit hekletråd).

      Slett
  10. Takk for flotte bilder, se om jeg tørr prøve engang :)

    SvarSlett
  11. Å tusen takk. Nå har jeg heklet, litt redd for å klippe opp kjenner jeg. Spennende dette

    SvarSlett
  12. Takk for super flot visning av heklingen.

    SvarSlett
  13. Mye lettere! Særlig for meg som ikke har egen symaskin.

    SvarSlett
  14. Obs Obs! Metoden funker visstnok ikke på superwash-garn. Mange har opplevd at det rakner. Funker fint på garn som tover, for da er det "mothaker" som låser :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. På glatt garn som f.eks superwashgarn kan man sy en søm med attersting for hånd, på jakkesiden, på siden av hekleradene. Da er man dobbelsikret. En ekstra søm med attersting fungerer også fint om man har strikket mønster over klippemaskene.

      Slett
  15. PS! Trenger ikke å tove plagget, alså ;)

    SvarSlett
  16. Utrolig flott laget denne tutorialen din. Skal gjøre noe sån med jakken jeg strikker nå. Det jeg lurer på er: Hvorfor hekler du ikke i selve oppleggskanten øverst. Vil det ikke rakne der da når du klipper?
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker:) Det er vanskelig å få tak i de rette maskehalvdelene så nært kanten, så jeg har brukt å lage en kjedemaske som jeg "slenger rundt kanten". Og så bruker jeg å sy med trådendene fra heklekanten noen sting over oppleggskanten/fellingskanten før jeg klipper.

      Slett
  17. Så fin en metode, den vil jeg huske.

    SvarSlett
  18. Takk for fin veiledning! =)
    Jeg hekla en rad kjedemasker ved siden av den heklede klippekanten over det mønsterstrikkede partiet - så er jeg sikker på at de klippede mønstertrådene holder seg på plass. =)

    Det jeg synes var vanskeligst var å neste klippekanten på baksiden så det ikke syntes på forsiden. Fant til slutt ut at å neste fast hver andre maske oppover ble tilnærmet usynlig.

    SvarSlett
  19. Tusen takk for god og detaljert beskrivelse! Jeg ser at enkelte anbefaler at man bruker sokkegarn (eller garn med ekstra slitestyrke) til å hekle med. Hva er din erfaring her?

    SvarSlett
  20. Hei! Går det an å bruke denne metoden på bambus og bomulksgarn også?

    SvarSlett