15. feb. 2014

Klippetips for strikkejakker


Lei av å måtte grave frem symaskinen bare for en liten sikksakksøm eller to når du skal montere ei kofte? Her finner du en bildeserie for hvordan du kan bruke en heklesøm i stedet for symaskinsøm.
Og kanskje ble sikksakksømmen ganske lite fleksibel i forhold til resten av plagget? Trådene stikker ut i alle retninger etter du har klippet og er umulige å brette pent ned når du skal sy kanten fast på innsiden. Når det blir slik at det egentlig ikke ble noe fint til slutt, er det jammen meg surt. Jakka tok jo tuuusen år å strikke..

Jeg har tidligere blogget om da jeg strikket villsaujakka til Pinneguri hvor jeg brukte en fiffig heklemetode i stedet for den kjipe sikksakksømmen. Siden instruksjonene står på engelsk, og jeg syns det var litt knotete forklart har jeg laget min egen versjon for å vise hvordan du skal gå frem for å få til den pene heklede kanten før du klipper.

Her har jeg 7 klippemasker mellom de hvite maskene på kanten av hvert forstykke. Klippemaskene har jeg valgt å strikke med dobbel tråd for å slippe alt rotet med trådløkker på baksiden. Det blir litt tykkere, ja. Men det var ikke for tykt for min smak.

Her har du en video som viser hvordan du hekler de aller første maskene. (Riktignok vist på starten av heklekant nr 2, men pytt sann).




Det skal totalt være to heklede kanter. Jeg begynner med den som skal bli kanten til det høyre forstykket (altså det stykket som ligger på din høyre side når du har jakka på, til venstre i bildet). Jeg starter helt nede, rett over oppleggskanten / fellingskanten. Jeg hekler igjennom den ene halvdelen av maske nr 3 (telt fra venstre) og den ene halvdelen av maske nr 4.

Jeg hekler fra høyre mot venstre. Se videoen over for hvordan du skal starte med første maske i rekka.
 1.Stikk heklekroken gjennom de to maskehalvdelene.

2. Lag ei løkke og trekk den igjennom maskehalvdelene.
3. Nå har du to masker på kroken.


4. Lag ei ny løkke på kroken og trekk den gjennom begge maskene.
5. Nå har du en maske på kroken.
Og vi er tilbake der vi startet. Gjenta punkt 1-5 til du har kommet helt opp på toppen av bolen. 

Avslutt så nært oppleggskanten / fellingskanten som du kommer. Klipp av tråden og trekk den igjennom siste maske.

Nå skal du begynne på kanten for det venstre forstykket (til høyre på bildet). Da jobber du deg nedover bolen. Plukk opp den andre maskehalvdelen til 4. maske (fra venstre) og en maskehalvdel fra 5. maske.
Arbeidet skal ligge denne veien.



Finn fram tråden og legg trådenden mot høyre før du drar tråden igjennom for å få første maske. Fortsett som beskrevet over punkt 1-5.




Når du er ferdig med all heklingen skal det klippes. Begynn nederst. Dra heklekantene fra hverandre. Da ser du trådene som ligger mellom kantene. 
Klipp disse trådene av hele veien opp, mens du passer på å ikke klippe i de heklede maskene.
Når alt er klippet vil du se at du får en helt "rakne"-fri kant der du har heklet, som attpåtil er nyddig og pen. Og du slipper alle de grusomme trådendene som stikker ut overalt som når man bruker sikksakksøm.
Nå kan du brette kanten inn og sy den pent fast på innsiden av jakka.



FLERE TIPS



Har du strikket mønsterstrikk over klippemaskene? Eller strikker med superwashbehandlet garn eller glatt garn? Sy en søm med attersting ved siden av hekleradene før du klipper. Da låser du av trådene på baksiden på mønsterstrikken. En atterstingsøm vil også dobbelsikre deg mot alle bekymringer om at glatt garn vil kunne komme til å gli ut av hekleraden og rakne.

Attersting er over den delen av jakka som er mønsterstrikket. Nederst er den ensfarget og det er ikke behov for atterstingsøm.


Lurer du på hvordan hekleraden ser ut på vrangsiden? Vel, den ser slik ut :)