20. mars 2014

Mysteriegenseren med løv!

Genseren med rundfelling (dette bildet er ikke mitt)

Dette er en litt morsom sak. Inne på Koftegruppa på Facebook var det noen som hadde funnet et bilde av en nydelig genser på instagram, og ønsket å finne mønsteret. Mange andre syns også at genseren var nydelig og lette rundt på nettet etter mer informasjon om den. Ei klarte å finne litt mer info på denne svenske strikkebloggen




"Arvika"-genseren med raglanfelling (dette bildet er heller ikke mitt)

Der hadde nemlig bloggeren en snarlik genser (med raglanfelling) som hun hadde kjøpt på en stand i Arvika (Sverige?) for over 30 år siden, og hun hadde også oppdaget genseren som vi inne på Koftegruppa hadde diskutert. Det artigste er at hun som er avbildet på bildet av den mystiske genseren vi alle ønsker mønsteret på har kommentert på blogginnlegget! Der finner vi ut at genseren er fra Peru er strikket av tynt alpakkagarn, og den er også over 30 år gammel.

Siden mønsteret er fra andre siden av kloden, er over 30 år gammelt og praktisk talt kommer til å være helt umulig å finne, så meldte jeg meg frivillig til å prøve å rekonstruere det. Det er to versjoner av genseren. Den som ble kjøpt i Arvika (med raglansfelling) og den som ble kjøpt i Peru (med rundfelling). Jeg har foreløpig laget ferdig mønsterdiagrammene til den med raglansfelling, og legger det ut nå. Så kan de mest utålmodige sette i gang med å strikke seg genser:)

Jeg tenker å lage diagram til begge genserene. Jeg har laget et forslag til diagram til Arvika-genseren. Det finner du nederst på siden.

Jeg likte den rundfelte best, så jeg tror jeg må ha en slik! Jeg tenker å skrive et fullt mønster (med maskeantall osv) når jeg setter i gang og strikker meg en slik selv. Har laget et slags mønster (overhodet ikke kvalitetsikret) som jeg tenker kunne vært et utgangspunkt hvis man vil strikke den nedenfra og opp. Kan legge ut mønsteret her om det er noen som tar sjansen.

 Men jeg liker ikke å sjanse med at ting blir feil i skulderpartiet, som jeg tror blir vanskelig. Så jeg blir nok å strikke den ovenfra og ned, slik at man får ordnet med eventuelle feil tidlig. Det kan nemlig se ut som at det er brukt en kombinasjon av å øke/felle masker jevnt fordelt på de hvite stripene, og raglanøkning/felling, så dette blir en utfordring. Tror det tynne alpakkagarnet jeg har i nettbutikken kan passe bra til denne:)

Jeg har begynt å strikke/skrive på mønster for denne! Les mer her!



Raglansgenseren



Dette er diagrammet til øverst på bolen.

6 kommentarer:

  1. Hjarteleg takk! Du er kjapp! Er du ei nattugle, kanskje ...? Eg får veldig lyst til å prøve meg på denne nydelege genseren, mest truleg med rundfelling. Er spent på å sjå foto når du er i gang med strikkinga!

    SvarSlett
  2. Så flott. Jeg har ikke tid akkurat nå, men denne genseren vil jeg ha. Det høres lurt ut å strikke den ovenfra og ned.

    Jeg følger med.

    SvarSlett
  3. Nydeleg gensar med ein spennande historie :)

    SvarSlett
  4. Vad roligt att du har gjort ett diagram på min gamla tröja, här kallad Arvika-genseren! det känns som den har börjat ett nytt liv efter många år i garderoben.
    Hälsningar från Pamela

    SvarSlett
  5. Den er vakker. Takk for link til mer info.!

    SvarSlett
  6. Nydelig genser! Den har jeg lyst til å strikke. Så fint at du har laget diagram :)

    SvarSlett